Aja i brist på ideer, Det gångna året:

Min och Viktors historia börjar den 5 mars 2011.
Jag har ringt på en annons och ska åka till dals långed och kolla på en  6 årig valack e: turbo thrust.
Anledning till detta hästköp var pga min foderhäst som fick ett tvärspel och kemin stämde inte alls någonstans.

Vi gav oss iväg tidigt efter att ha varit och hämtat transporten och susade fram över asfalten. Själv satt jag i passagerar sätet som en lycklig liten 3 åring med världens löjligaste flin.
Min häst, äntligen min alldeles egna häst.. oj tanken var alldeles för stor för att få plats i mitt huvudet vid den tidpunkten.

Ialla dessa år som jag tagit hand om alla andras hästar så var de min tur att bli välsignad med gåvan av en egen häst som gnäggar när man kommer, som studsar fram i hagen med öronen rakt fram och spritter av lycka.

Viktor är inte den hästen.
Jag var som i en dimma när vi var där, fick provköra en sväng och fick mig en buff i huvudet.  Jag viskade till Peter vi måste ta med honom härifrån.
En mager krake, inte en muskel på kroppen och näst intill apatisk.

Men in i transporten fick vi honom och iväg åkte vi!
Jag vet inte om jag såg något alls av hästen där i början utan jag försökte nog greppa tanken.

Vi kom fram till stallet och lastade ur, jag berättade för Linda om hans fötter som var förfärligt långa "Ja han är lite lång i tårna, men de ska dom ju vara när dom går barfota".. Mhh kyss mig han hade dubbelt så långa tår som ja nu fått ta av i omgångar.

Här i hagen blev han sparkad på direkten, Larossi träffa en ven och blodet spruta.. Vi fick tag i veterinär som fick komma och sy..
Sen fick han vila en vecka innan stygnen skulle tas.
De blåste en massa ute, och han tigger godis.. mmh ja tror ja skämmer bort godingen ;)


Sen kom dagen då vi skulle debutera under sadel :)
Allt gick super fint och han skötte sig exemplariskt








Våren kom och viktor började få kala fläckar, visar sig att han är full i blodmask
2 omgångar avmaskning fick jag ta i med för att få ordning på det.




Peter fick sin debut på viktor också :D Snäll som en dag är han fina pojken.


Jag börjar se att han inte lägger på sig som han borde och en del andra bekymmer uppdagas i rask takt.


Men
Vi bestämmer oss för att släppa dom i stora betes hagen tidigt på dagarna, första gången rymde dom ur hagen och in till fåren :P
Bara att hämta dom och göra om och göra rätt.


Viktor går fortf. upp dåligt i vikt och jag ringer in Vet. Som går igenom tänderna och konstaterar vågbett.
han tycker att jag ska ge viktor havre havre havre och grov.
Vilket jag testar och helt plötsligt har min snälla lugna totta förvandlats till en tickande bomb!


Försöker hålla igång träningen trots allting, just för att han inte ska bli stilla stående för mycke.


vi tar våran debut i vagn, och hunnit vara på banan en gång =)



En utav många långa promenader när han inte ska tränas hårt utan bara lite och äta mycke.



Han har lagt på sig en hel del kilon, inte allt men han ser inte lika hemsk ut längre :D


I september åker vi till helsingbord och får  alla hästar genomgådda av kiropraktor.
2 dagar senare går viktor omkull i ett dike efter att ha sprungit vilt sparkandes och bockandes med vagn
Allt har gått tillbaka plus att ja nu har en häst med stopp tjocka ben (ingen hälta tacka gud)
Fenadyl av vet. två veckor senare antibiotika.


Vi går och går och går.
Benen läker



Kiropraktor nr.2 säger en massa skit och ja vet inte alls vad ja ska tro på längre.
Men vi kämpar vidare




Vinter igen, peter rider för 2.dra gången :D Och nu ska vi bygga muskler i snön ;)

Hoppas på ett skadefriare år och lite medvind för en gång skull :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0