7 månader av desperation, oro, ångest till glädje, leenden och lyckan som är total

Att köpa häst var ett stort steg, från att sköta om andras i flera år till att lasta ur sin egen ur transporten och veta att, Du är mitt ansvar ingen annans!

Det blev inte riktigt som man tänkt sig från början, först insåg jag att han var mager som en sticka och att hovarna var långa. Hade gubbens ord i huvudet hela tiden om att han var nervös och krånglig.

Ihop släppet med hans nya kompis slutade i katastrof när han blev sparkad och sydd på frambenet, och skulle vila.
Osäkerheten från Bissen som kastat sig och blivit tokig av att stå inne och dålig motionering satt kvar i bakhuvudet "tänk om det händer igen".. Men han var ju MIN så jag kunde ta de i min takt.

Första ridturen gick super bra veckan efter han kommit, och sen fortsatte jag att träna ihop med linda och magnus för sällskap och för att lära känna Viktor.


Första turen ensam slutade i att Viktor växte fast i backen *haha* och vi fick vända hem.. Andra turen travade vi själva på vägen och allt gick toppen. Sen började matproblemen, han var ju mager och ville inte äta det som gavs..
Testade hippo alfa groov vilket han åt ganska bra men ändå inte med någon aptit.. körde på ändå för det hade folk sagt skulle vara bra med protein.. men det gick sakta sakta.. våren kom och han såg fortf ut som ett skelett med utstickande höftknotor och ranglig.. men trots detta så lugn och fin.. gubbens ord ekade fortf i huvudet.. "han är nervös och faller igenom på banan och när det blir stressigt".. Men inget hände..

Helt plötsligt början han tappa päls.. och blir kal? "herregud vad händer" Känner smått panik klättra upp i lungorna, ringer min kusin och hon tror på blodmask "tar med avmaskning när jag åker till årjäng och startar"

Avmaskar honom igen och pälsen kommer tillbaka, plus lite kilon.. *hurra* glädjen är kort och han står still igen.

Åkte in till Atg kliniken med linda och flying för att hältundersöka viktor då han la svansen åt vänster hela tiden, men dom fann inget.. tyckte han va rätt tunn för sin storlek men snart är de sommar och då går han upp "travare är oftast lite tunnare".. åkte därifrån med  mer frågor än svar..

Flying på bilden inne på Atg kliniken.

Fortsätte att träna och försöka proppa i totton mat..


Sms:et kom från Linda "idag åker vi till banan".. Stack till stallet och packa ihop grejerna, lastade viktor och hoppa in i bilen.. fjärilarna dansade bugg i magen och händerna skakade och svettades.. men allt i onödan för jag var nog nervös åt oss båda..
Viktor sken upp av att komma till banan och vi tog oss 3 bakvarv i lugn trav sen bröt vi.. Debuten gick super!!


otaliga hovslagar besök för att få ordning på benställningen..

Sommaren kom och gräset stod som spön i backen, dags för betesläpp.. nu måtte han ju gå upp mer.. men skillnaden var näst intill obefintlig.. jag blev blind stirrade hjälplöst på min skrana häst och var orolig.. skrev på forum och frågade alla ja kände.. "hippo alfa groov" enda som ekade tillbaka..


Veterinären kom ut, raspade tänderna och konstaterade Vågbett.. Gav mig tips om energi.. "ge honom massa massa havre och något grov foder".. Började om sakta men säkert bytte foder till svarthavre och alfan, alfan blev sen bytt mot sport och svarthavren till gul.. Aptiten infann sig med råge.


Och nu har ja fått skörda mina frukter NUU kan jag med lätt hjärta säga att han börjar bli fin, dom långa håren på ryggen är utbytta mot mer och mer synliga muskler och revbenen leker kurragömma med hullet som smyger över!..

för 3 dagar sen
I våras.




Äntligen! Men det här är bara början fortf. och inget blir någonsin som man tänkt sig..
Det enda man aldrig kan ta ifrån människan är hoppet och det är något så starkt.. :D så länge hoppet finns, finns också lösningar!

Nu har vi ett pittstop kvar innan vi är redo att flyga fram i fart kvar och det är som jag tjatat om i några månader HBG kliniken och träffa jepsson och få honom rätt i rygg och överallt där han kan tänkas ha ont :)

Men vi är på VÄG!!!

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Svar -

Tack så jättemycket för den fina kommentaren! <3 Detta är nog som du säger något jag måste gå igenom, och det du som att börja ny skola osv stämmer, känns lite virrigt och är inte van vid så stressiga dagar så det blir lite fel :/ Tack så jättemycket <3



Btw, du gör ett bra jobb med viggen!! Så fin han blivit nu :D

Kram!!

2011-09-14 @ 07:15:24
URL: http://erikaellinor.blogg.se/
Postat av: emma

vilken fin häst:):)

2011-09-14 @ 22:50:10
URL: http://hopppom.blogg.se/
Postat av: beatrice

Vilken skillnad på bilderna längst ner! :o Snyggt jobb!

Bloggar även på stallmolke.blogg.se

2011-09-15 @ 22:46:38
URL: http://beeatrice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0