Eftersom hästen drar..

Har mitt intresse för slädhundar ökat, också itakt med att jag har en mindre variant av just polarhund hemma i soffan!
Min dröm just nu är att köpa mig en alaskan Malamute, helst svartmaskad och börja lära mig dra med den.
Cessi drar ju pulka, lr drog pulka i vintras men nu vill jag ha ett kraft paket till i familjen som kan locka ut mig i skogens vilda natur på äventyr med pulka och allt sånt =)..
Så här ska börjas sparas för en Han valp som ska inträda i familjen förhoppningsvis nästa år. =)
Jag har rätt udda drömmar kanske.. haha :D.. Men det är något jag lever för att vara ute i skogen och allting och behöver ännu mer skogsupplevelser Cessi ger mig mycke utav den varan men jag vill gärna ha en större hund med mig ifall man möter något oväntat plus att en större hund kan bära mer packning vilket i sin tur resulterar i längre sträckor =)..

De absolut bästa med att ha hundar av polar sorten är just deras friska lynne, otroliga kraft och att dom är så skärpta på sina uppgifter, jag är totalt såld.
Lilla Cessi drog Peter i pulka i vintras och han vägde ju en 75 kg plus full muddering med täckbrallor jacka mössa kängor osv och hon tog de som en barnlek med sina 20 kilo..

tänk då en Större på kanske 68 kg :D wooh de kan ju gå undan ordentligt :D Och allt det roliga som tillkommer med träningen för att förbereda valp att bli en fullfjädrad släd hund :D.. Magiskt!

Där har ni min dröm! Och den ska ja uppfylla inom ett år hoppas jag på.
Min gamla dröm har ju fått ersättas då ja nu äger mitt älskade varmblod Viktor :).. Då får man spinna nya och ja vill leva fullt ut! Göra allt jag drömmer om jag vill verkligen inte ångra något när ja läggs i graven!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Om du är sugen på en dragare så är ju huskysar trevligare, siberian bättre än alaskan, malamuten är ju inte så samarbetsvillig. Malamuten är absolut vackrare men jäkligt självständiga och med mycket jaktlust, svårare om man vill kunna ha dom lösa ibland. Dom är mycket segare, men inget tempo. Känns lite otillgängliga... 2 dragare kommer man långt med och du har ju redan en hobbydragare ;) Skulle jag själv köpa dragare så skulle jag satsa på husky, dom är helt klart överlägsna :) Min kusin har tävlat drag iaf hela mitt liv, har haft stora dragtävlingar och tävlat/tävlar SM, VM m.m., jag har kört och tränat massor hos honom och det är grymt skoj :) Det är det jag saknar med en liten hund, jag brukar ju köra drag med minst 2 schäfrar = askul :D

2011-09-10 @ 22:56:24
URL: http://theullis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0