inspiration tack...


Jag känner mig töntigt dret lett på allting.
Den ena olyckan efter den andra inträffar och inget blir som man tänker sig.

Igår kväll hostade Viktor igen, och i morse när ja höll på och pysslade :( WHY???

ja vet att ja ska skriva en presentation men ja finner ingen ispiration till det ja känner bara för att självömka mig lite och tycka synd om mig som köpte en häst som enbart kostat mig skjortan i snart ett år.
Ta mig inte fel jag avgudar marken han går på men ärligt alla tänker man nån gång på "varför utsätter jag mig för detta?"
Han magrar igen trots att jag ökat hö:et, han hostar och snorar, han haltar, hans steg är fel, både höger fram och bak.. jag känner att ja drunknar i alla dessa skador och grejer.

Jag funderar på att testa en pullar nosgrimma, se om han vill jobba med mig, och imorron ska ja nog bara skritta rätt ut i skogen...

ja står och trampar, ja hittar inte ur mörkret :(
ååh depprimerande jag önskar ja visste hur jag skulle gå tillväga med allting..

Ge mig foder tips och tränings tips om ni orkar för nu är ja på bergets kant och snart hoppar ja..
Jag är ute och skrittar massor, jag försöker att jobba UTAN halsförlängaren men vi hittar inget


åh nej detta blev flummigt nu drar ja


Viktorn och Larossin..

Kommentarer
Postat av: Bonnie

Tycker riktigt synd om dig som får alla bakslag konstant:( När det gäller foder så är det ju jäkligt svårt att veta vad de svarar på. Har du analys på höet?

När det gäller träning så har jag haft mycket nytta av att träna från marken med Royal och lära in allt från marken först(han är inte så jätte snabblärd, Majsan lärde sig ju allt på två röda...)och även jobba över bommar. Använder mig även av en hel del westerntänk då det på Royal verkar bli väldigt mycket mer logiskt.

På Wieszla fungerar det väldigt bra att longera med longeringssystem på och gärna över bommar, men longeringsystemet funkar inte på alla hästar, Musse blir tex tvärförbannad...:p



sv: Det finns ju grymt mycket olika bomlösa sadlar och de man ska undvika är de billiga varianterna från typ hööks som väldigt ofta är snedsydda. Skulle nog försöka satsa på en med fasta paneler typ Star Trek om jag var du, en sån funderade jag på till Royal då den jag har glider som såpa på honom och kräver en köttbulle som Musse för att sitta stadigt.Det är en torsion light modell soffkudde;) Älskar min bomlösa sadel då den är grymt skön att rida i:) Köper man en utan paneler så måste man vara jättenoga med att ha en bra padd under, typ Skito equilizer inlägg i, hööks skumgummi är bara skit.Padden är ju det som ska fördela ryttarens vikt istället för bommen.

Har du bara en ordentligt och bra padd så är det inte värre för pålagringarna än en bomsadel.



Glucosamin har jag ju provat lite olika på Musse och det enda som gett någon som helst effekt har varit Bioglucomin+HA, vit burk med röd text på, svindyr... Har ju bara provat på gammelgubbestelhet...

Dey som har funkat bäst har ju varit Back on track grejjerna, har han sin bot outfit så är han mjuk o fin.



2011-12-17 @ 22:01:45
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Bonnie

sv: Det e lugnt, vet hur det känns när allt är hopplöst. Rehaba ju Musse i ett år innan han var i form för hobbyridning igen och körde all in på Majsan som inte såg kul ut eller var hel när jag hämtade hem henne där hon stog. Kostade en massa pengar i grundvaccinationer,behandlingar och grymt stora mängder mat för att sedan dö av medicineringen på kliniken och lämna en räkning på 12.000 för mig att betala och det var bara självrisken:(



Det är ju lätt att analysera höet, bara att följa instruktionern för det labbet du skickar till och sen har du svaret inom ett par dar:) Det är ju inga större mängder mat han får och om värdena på höet är dåliga så behöver han antagligen mera. Utan analys så blir det ju lite svårare, annars har man ju nått slags riktmärke. Gav Majsan 4 kg av olika kraftfoder och fritt på väldigt bra hösilage i slutet för att hon skulle se ok ut så de är ju inte allt för lättfödda alltid våra travisar. Äter han om du slänger på några dl olja på fodret? Rapsolja har funkat fint, smakar ju inte så mkt. Höja upp grooven och tillsätta olja för mj, tills du får analys resultat.

Vetrinärer har ju tyvärr inte den bästa foderkollen:( Och företagsbundna foderrådgivare ska man undvika som pesten...



Jobbar ju mkt med långa tyglar från marken med royal och det går ju att göra på stallplan, en hage, parkering mm:) Jobbar ju en hel del med NH med mina för att de ska vara trygga och lita på mig även om resten av flocken saknas.



2011-12-18 @ 00:29:35
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0