Vad gör man inte..

För att dom man älskar ska må bra?
Hur långt går man inte i sig själv för att sträcka sig ut och försöka få saker och ting rätt?
Hur ofta ligger man inte vaken om kvällen med tankar som spinner runt om hur och när och varför man ska göra på ett visst sätt för att få allting att gå ihop?
Varför mår man så dåligt när man enligt alla andra gör det som ska göras?

jag vet inte.. För kärlek?

Jag försöker så långt det går att göra det som krävs av mig som vän till min häst.
Jag sträcker ut min hand och ber honom tala om för mig vad som är fel.
Men han svarar inte såklart, jag är ingen människa med någon speciell gåva att prata och förstå min häst.
Men jag har fått en gåva av ett liv i mina händer, därför gör jag allt i min makt för att ge livet så många goda chanser som går.
Jag bryr mig och älskar. Jag gråter och skrattar tilsammans med mitt liv som getts till mig.
Att jag äger en häst är inget med själva ägandet att göra, för man äger igentligen inga liv.
Jag har blivit betrodd med en vän, och som en vän ska jag behandla mina djur.

Människor talar om att våra djur är sådana sällskap på vår resa men sen skäller dom på dom och slår dom för att dom inte gör som människan säger.
Vem ger dig rätt att slå ett liv?
ett djur har känslor och tankar på sitt sätt.

jag blir ledsen när folk köper djur som inte kan ta hand om, när dom sitter ensamma i en lägenhet hela tiden för dom har inte tid.. "jag ska ut och supa mig full, hunden klarar sig till imorgon va ju ute me den förut" blä
när hästar står ensamma i hagar år efter år och blir lämnade åt inget. "vaddå ha en kompis det är ju dyrt"

det smärtar mig att vi tror oss så "superior" alla andra varelser och att vi har rätt att bestämma deras liv.

Har du tagit på dig ansvaret att ta hand om något så är det just ditt ansvar att se till att dom får det bästa liv någonsin.

Kommentarer
Postat av: Bonnie

sv: Det finns faktiskt ett par travhästar som har startat och gått distans i de lägre klasserna samtidigt;)

Syrrans vita arabsto är ju i princip skrittad långa pass i ett halvår nu när mamma har hand om henne och enligt min ET så har hon aldrig varit så fin i musklerna som nu. Hon hade ju stått i 2 år på en lösdrift klassad som oridbar innan vi köpte henne, superstressad så jag tror att skritt är otroligt bra för såna hästar.



Har du provat blanda ner olja i maten? på ett par dl så får man ju samma MJ värde som 1 kg havre utan att han behöver äta mera mat, även soja och krafft protein är ju väldigt proteinrika foder som man kan ge ett par dl av och endå få i det man vill.

2011-08-07 @ 19:59:08
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0