tankar..

Nu har ännu en kämpe stupat i krig..
Det kommer återigen väckas en häftig debatt om travet som sport när hästarna springer så dom stupar.
Det vi inte vet är bakrunden för just den här hästen nu. Kanske hade den en infektion osv osv. Men det är sorgligt.
Varför pressar vi våra hästar så hårt när det är vi som ska vara tacksamma över att dom tillåter oss göra allt vi gör.

Oftast så pressar topp hästarna stenhårt och vilan emellan hårda pass blir kort ibland inte alls. Sommarbete för en häst i träning finns inte och mer ofta än sällan går dom i små grus/sand hagar för att ägaren/tränaren för att dom ska ha total kontroll på maten osv.

jag har själv jobbat i större stall och vet att tiden går hårt åt. Därför är jag glad över att få börja med min egen och träna om göra om och se hur mitt sätt går ..
Långsamt men målmedvetet. Det är han som står i första rummet och inga pengar. Skulle han inte fungera byter vi inriktning men jag måste bara få prova först!..

jag har hållt på med trav i flera år till och från och jag hamnar alltid tillbaka. En del skulle kanske valt galopp när man pratar om fart och allting, men det är en viss känsla att flyga fram uppe på sin travare. Dom har en viss glöd, en viss anda som skiner igenom.

Travare är travare, dom används inom alla dicipliner kanske inte på höga nivåer men dom klarar allt. Starka personligheter. Varenda en som man möter har något visst.

Att se en topphäst gå på banan och börja värma är något otroligt, dom vet vad vackra dom är och att alla blickar ligger vilande på deras kroppar. Dom lever på sina glansdagar.

Sen att det är en sådan åtgång på dom är en annan historia, många skrotas utan att få visa sitt rätta jag. En del går iväg på slaktbussar sorgligt nog, andra får en ny chans hos någon tjej som drömt om en häst i hela sitt liv eller bara vill ha sig en att omskola ofast pga att dom säljs billigt.

Viktor va billig. Men nu är han aldrig till salu igen!
Men tid är pengar och en häst som inte visa vad den kan inom en viss tidram åker ut och en ny kommer in.

Min svärfar berättade att hans pappa hade en bruksnordis som gick i skogen OCH tävlade i trav :D.. haha
Det var familjens häst liksom och på helgen tävlade dom på banan. Tänk vad allting har ändrats :/..

Jaja "det va bättre förr" är en utsliten klycha men så sann så sann!..



Kommentarer
Postat av: Jennie

SV: Ja men ABSOLUT! Jag syftade absolut inte på alla, det finns väldigt många godhjärtade människor inom travsporten också, precis som det finns många skitstövlar inom dressyr, hoppning..ja..alla grenar. Men som du säger, de som bara tänker på pengar de pressar sönder sina hästar utan att se till dess bästa. Sånt är så jäkla tråkigt. Hästar är ett liv - ingen maskin som man bara kan skruva isär och laga eller byta motor på. Hästarna måste vilja och ha motivationen och ha variation. Tyvärr får ju inte alla dessa hästar det så bra som din har det. Oftast handlar det ju om MÅNGA hästar, där de inte ser till individens bästa. Det finns inte tid att lägga ner massa tid och kärlek på EN häst om man har ett 20 tal hästar som man bara vill tjäna pengar på.

2011-08-27 @ 21:35:58
URL: http://nobleride.blogg.se/
Postat av: Jennie

SV: Tack! :)



Ja, men precis, du har så rätt så! Har ju själv haft en travare som jag fick när han var 5 år som jag skolade om. Tog väldigt lång tid då de pressat honom flera ggr fast han vantrivdes på travet. Travare är verkligen härliga individer och kanonhästar. Jag gillar dem skarpt! Önskar bara att en del kunde tänka om och tänka att det faktiskt är ett liv, precis som oss människor. Man lever bara en gång! Som du säger, ingen hade väl gjort såhär mot en människa?

2011-08-28 @ 10:26:00
URL: http://nobleride.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0